Funderar....

Jag kan bara inte sluta fundera och vara en smula JÄVLIGT förbannad på Lidköpings sjukhus och MVC på Guldvingen...
Kommer aldrig nånsin mer sätta min fot på något av ställena ever..

Har varit ute och läst en massa om Ebbas sjukdom och andra fall.
Under hela min graviditet så har jag haft en slags magkänsla om att allt inte stått rätt till men ingen har lyssnat..

Jag ska försöka förklara hur jag menar på ett någorlunda vettigt sätt.
Min mage fullkomligt exploderade runt v 22, sen hände liksom inget mer... Jag tyckte det var lite konstigt för med Fabian fick jag bautamage. Men på MVC fick jag till svar att alla graviditeter är olika och går inte att jämföra.
På första UL så låg Ebba alldeles stilla i magen. Fast det var ingen som höjde på ögonbrynet utan vi fick en ny tid 1 vecka senare. Många har fått sin diagnos fastställd efter detta eftersom att det är typiskt för dessa barn att inte röra på sig i magen. På nästa UL så fastställdes att Ebba hade vätska bakom hjärnhalvorna. Läkarna bedyrade dock att detta var vanligt och brukade alltid försvinna runt V25. Vatten bakom hjärnan är ett stort tecken på Trisomi 18, här ska en läkare absolut reagera, vi fick inte ens en tid för nytt UL. Bokade sen dock på egen hand ett tredje UL, då hade vattnet "tydligen" försvunnit och hjärnan såg normal ut likaså hjärtat. Vilket är JÄVLIGT konstigt.... Dom lyckades alltså missa ett STORT hjärtfel och en sjukdom som ska kunnas upptäckas på UL, trots att dom hade 3, förlåt 4 chanser på sig, gjorde ett UL i vecka 12 oxå. Påpekade flera ggr på MVC att jag tyckte bebisen rörde på sig så lite. Fick till svar att det nog var en bebis med "lugn personlighet"... Ooo Faan!!! Enligt Barnmorskans mätningar på MVC så skulle jag få en stor bebis....
Hur fel kan man mäta eller??? Sista kontrollen så bad jag att få väga mig. Jag hade då en vikarie  som tyckte det var underligt att jag bara hade fått väga mig på inskrivningen. 6 kg hade jag gått upp, det syntes på BM att hon tyckte det var alldeles för lite. Blev ju även framflyttad 2 veckor, vilket kändes såå FEL, deras datum var en omöjlighet. Men det är klart jag blev framflyttad, dom gör ju sina mätningar och hon växte ju så sakta pga sjukdomen. Men det var ingen som lyssnade på det heller, för deras mätningar är ju SÅÅÅ exakta..

När jag berättade allt detta för dom på NEO, var dom alldeles häpna över hur barnmorskan kunnat uppskattat så fel och att ingen upptäckt dom fel som fanns och att ingen tagit min oro på allvar.
Dom tycker att jag absolut ska kräva ut mina journaler när jag orkar.
Det kanske inte kan hjälpa mig, men kanske någon i framtiden.

Sen blir man ju så himla kluven. Jag är ändå superglad över att hela situationen blev som den blev.
För hur kul kan det vara att avbryta en graviditet runt V20... Eller gå en hel graviditet och veta att barnet kan dö vilken dag som helst. Trisomi 18 barn brukar nämligen oftast dö i magen eller vid förlossningen. Det föds endast cirka 7 barn i Sverige per år som lever. Så hon är unik min lilla Ängel.
Jag hade abslout inte mått så som jag mår nu om hon hade dött i magen, nu hann vi träffa henne och va med henne.
Det är det viktigaste för mig.

Men snälla ni. Har ni en magkänsla så tänk efter en extra gång om den inte kan vara värd att lita på och var jävligt kritisk och ifrågasättande när ni kliver in på ett sjukhus.
Usch känns nästan som att jag sítter här och bedriver nån slags skäckpropaganda. Det är absolut inte meningen, var bara tvungen att spy lite galla över Lidköpings sjukhus och min Barnmorska på MVC.

Kommentarer
Postat av: elin .

är helt sjukt att dom inte upptäckt något.! dom borde få sina fiskar varma nångång i framtiden..

hörs imorn stumpan. löve.



pusskramhej.

2008-09-15 @ 19:03:58
URL: http://elintang.blogg.se/
Postat av: Marie

Man kan inte tro att det är sant, att de kan hända en sådan här grej. Att flera läkare missar.

Men en sak kan jag verkligen förstå. Det är er saknad av eran unika Ängel och eran ilska och misstro till läkare och mvc.

Kram

2008-09-15 @ 19:20:59
Postat av: maggis

Så får dom inte göra! Men de är inte bra här i stan. Bror och hans tjej skrämde dom upp i stället men när de kom till skövde tittade dom på bror och hans tjej och undrade vad som var fel. för inget stämde över huvudtaget. JAg litar inte på dom kan jag säga.



Den dagen du orkar så tycker jag att du ska ge dom så dom utbildar sig eller är mer noga!



Kram

2008-09-15 @ 20:05:20
Postat av: Linda

Du/ni har all rätt att spy galla. Jag ger inte mkt för kompentensen på dom där ställena heller ska jag säga!!!! Kram

2008-09-15 @ 20:44:51
Postat av: Miian

nej men usch,vilken hemsk läsning :(

Tycker verkligen du ska gå vidare med detta om och när du orkar,kommer nog hjälpa dig i sorgearbetet att få ha sagt ditt och kanske kan du hjälpa någon annan som är orolig och du bör även få de människorna som jobbar på MVC mer uppmärksammade och mer intresserade.

Det finns ingen känsla som är värre när man är gravid än just "det känns inte rätt"

Lycka till med allt framöver!

2008-09-15 @ 21:18:07
URL: http://miian.blogg.se/
Postat av: Sandra

Du har all rätt att spy galla över dom, dom har gjort grova missbedömningar och det ska dom få veta...

Du får inte Ebba tillbaka men det kan hjälpa dig i sorgeprocessen och kanske någon i en liknande situation i framtiden om du orkar dra detta vidare !!

Ta hand om dig vännen !!

Kramar

2008-09-15 @ 23:50:26
URL: http://sansa84.webblogg.se/
Postat av: Jessica

ilska är en del av sorgarbetet, och ni har all rätt att vara arga och spy galla. Det är ju fullkommligt oacceptabelt att detta har hänt, det är ju för faan 2008 och då borde de kunskaper som finns också användas. Tänker på er varje dag, fast vi inte känner varann och jag hoppas av botten av mitt hjärta att ni aldrig mer kommer få uppleva något ont mer i resten av era liv. Och du, jag vet att eran söta Ebba finns hos er nu och för alltid. Massa styrkekramar till er. Mvh Jessica

2008-09-16 @ 08:31:58
URL: http://hulans.blogg.se/
Postat av: Jessica

ilska är en del av sorgarbetet, och ni har all rätt att vara arga och spy galla. Det är ju fullkommligt oacceptabelt att detta har hänt, det är ju för faan 2008 och då borde de kunskaper som finns också användas. Tänker på er varje dag, fast vi inte känner varann och jag hoppas av botten av mitt hjärta att ni aldrig mer kommer få uppleva något ont mer i resten av era liv. Och du, jag vet att eran söta Ebba finns hos er nu och för alltid. Massa styrkekramar till er. Mvh Jessica

2008-09-16 @ 08:31:58
URL: http://hulans.blogg.se/
Postat av: Sofia Tidström

Jag tycker nog om du orkar alltså att gå vidare med detta. Det är ju rent utsagt FÖRJÄVLIGT!!!

2008-09-16 @ 17:23:04
Postat av: Therése

Det är ju för jävligt ju! Tycker också absolut att du ska gå vidare med detta, om och när du orkar. Det handlar ju trots allt om folk som "vi" ska kunna lita på...

Kram

2008-09-17 @ 00:09:54
URL: http://tess.zoomin.se
Postat av: elin .

hon var din prinsessa verre, det kan ingen ta ifrån dej. du kommer fortsätta sakna henne och ha skit dagar. det måste man få ha! men jag kommer finnas vid din sida och göra vad jag kan. löve.

pusskram elin.

2008-09-17 @ 21:08:12
URL: http://elintang.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0