Civilkurage.

Såg på Oprah för en stund sen. Det handlade om hurivida man skulle ingripa i vissa situationer. Ett tv-team hade riggat gömda kameror och sen hade dom iscensatt vissa situationer för att se hur befolkningen ställde sig till det som inträffade. Behöver jag säga att dom flesta bara glodde och gick förbi? 

Vad skulle du göra?
Skulle du ingripa om du såg att någon diskriminerades för sin hudfärg eller tro? 
Skulle du stoppa den som är berusad men ändå är påväg att sätta sig bakom ratten? 
Skulle du gå emellan en misshandel? 
Skulle du försöka tala barn/ungdomar tillrätta om du såg att dom mobba någon? 
Skulle du anmäla barnmisshandel? 
Skulle du anmäla djurplågeri? 
Skulle du berätta för en vän om du visste att hans/hennes kärlek var otrogen? 
Skulle du hjälpa en medmänniska med fara för ditt eget liv? 

Svåra frågor, detta skulle man väl kunna disskutera i evighet, Tyvärr. För det borde ju egentligen vara en självklarhet att gripa in när nån far illa. Fast det är det inte.... Inte för mig, nu, så här, när jag sitter och tänker på det. 
Men jag hoppas att om jag väl hamnar i nån av situationerna att jag ingriper på ett eller annat sätt.
Jag hoppas verkligen att jag inte vänder huvudet åt ett annat håll och fortsätter gå. 
Hur ska jag då kunna förlåta mig själv? 

Jag tar omvägar förbi uteliggare och fulla människor på stan... Jag tror att dom är farliga och ska ha ihjäl mig. 
Det är absolut inget jag är stolt över. JAG SKÄMS.  

Kommentarer
Postat av: Sandra

Hahahah ja Degens föräldrar har nog ångrat sig en gång eller två att dom inte sålde honom =P

Det är skit svårt det där som du skriver om,

man skulle ju vilja gripa in i vissa situationer men gör det väldigt sällan.

Som tur är så slipper man handskas med det så ofta i alla fall.

Men som sagt, skti svårt, något som man borde bli bättre på, nästan alla tror jag !!

Snart drar jag, ska bli sååå himla skönt ;)

Du får se till att få med Tony på en tripp, det kan vi behöva !!

Ha det bäst !!

Kramar

2008-11-19 @ 16:43:42
URL: http://sansa84.webblogg.se/
Postat av: Satu

Hej, hittade dig på familjeliv & tyckte att du skrev ett så levande inlägg så jag sökte in på din blogg!



HOPPAS att du får andra att tänka till med ditt inlägg på bloggen, fy skäms till oss medmänniskor! Tänk OM det handlade om oss själva & man själv blev ignorerad morr MEN tyvär så blir jag själv villrådig i många situationer!

2008-11-20 @ 10:53:46
URL: http://bosgarn.blogspot.com/
Postat av: Micaela

Ja vad bra.. kanske ska testa det!

För det kommer ju att bli skrik. det gäller bara att stänga öronen, för som du säger så vet de hur de ska skrika för att mamma/pappa ska komma! MEn nu vet jag hur du gjorde, då blir det nog lättare!



Tack för tipset!



Ha en bra dag!

Pöss pöss

2008-11-20 @ 11:50:55
URL: http://zmicca.blogg.se/
Postat av: Anna´h

Intressant inlägg !!

Många gånger så e´man så jädrans styv i korken & tycker & tänker så mö , men när det väl kommer till kritan , så e´inte saken så jädrans biff längre ..



Natti Natti

2008-11-23 @ 20:42:55
Postat av: Mia

Fabian är ett fint namn, vad tufft att vara döpt efter en fotbollsspelare.

2008-11-24 @ 11:12:37
URL: http://wenne.blogg.se/
Postat av: Micaela

Hej!

Saknar dig å dina inlägg!



Hur gick det med jobbet?



Massa kramar

2008-12-07 @ 21:22:49
URL: http://zmicca.blogg.se/
Postat av: elin t.

startat en ny =)

ha d fint. pusskram

2008-12-09 @ 21:11:03
URL: http://gossiipgiirl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0